Hoe bouw je een sterk merk: begin intern!

Door MARIËLLE DE MUNNIK

Hoe zien anderen jouw bedrijf? Denken ze positief over je? En vertellen ze door hoe jij ze geholpen hebt? Kortom: hoe denken ze over jouw merk en heb je een sterk merkverhaal? Sommige bedrijven hebben een ontzettend sterk merk. Een merk waar mensen fan van zijn. Dat wil jij ook! Maar het lukt je nog niet goed.

Grote, sterke merken werken enorm hard om hun merk positief in de markt te zetten. Het kost tijd, maar stapje voor stapje kun jij dat ook bereiken. Een merk is een verhaal dat we vertellen. Een idee waar medewerkers en klanten collectief in geloven. Om een sterk merkverhaal neer te zetten wat meerdere mensen graag horen, begin je bij jezelf, bij je eigen bedrijf. Van daaruit werk je naar buiten.

Waarom we op de wereld zijn

Even een vraag om over na te denken: Waarom kom jij ‘s ochtends je bed uit om naar je werk te gaan? Waarvoor bestaat jouw bedrijf? Het antwoord hierop komt vast overeen met de missie van jouw bedrijf. Een missie geeft weer waarom we op de wereld zijn. Waarvoor we staan en wat ons bestaansrecht is. Voor een onderneming voegt een missie een bepaalde waarde toe. Het zorgt ervoor dat klanten zich aangesproken voelen en dat jouw bedrijf zich kan onderscheiden op de markt.

Interne communicatie

Maar dat onderscheiden lukt natuurlijk alleen als jij en je collega’s het verhaal ook goed weten te vertellen en anderen het horen. Dat begint bij een belangrijk stuk interne communicatie. Want iedereen binnen jouw bedrijf moet het verhaal kennen, begrijpen en vooral voelen.  De vraag is dus: hoe implementeer je een missie bij je collega’s?

in 4 stappen naar je merkverhaal

In 4 stappen naar een bekend merkverhaal

Sommige bedrijven hebben geen duidelijke visie en missie geïmplementeerd in hun bedrijf. Je hebt deze wel opgesteld, maar nu moeten je collega’s er ook naar gaan werken. Dit doe je in vier stappen:

  • Herken het merkverhaal
  • Vertel het merkverhaal
  • Straal je merkverhaal uit
  • Vernieuw het merkverhaal

1. Herken je merkverhaal

Stap 1 klinkt heel logisch. Als niemand binnen je bedrijf het verhaal kent, kunnen ze het ook niet naar buiten uitstralen. Bedenk eerst of jouw verhaal duidelijk genoeg is. Kun jij duidelijk vertellen wie je bent als bedrijf, hoe je iets doet en vooral waarom je iets doet? Vertel het je medewerkers keer op keer, zodat ze het verhaal gaan herkennen.

2. Vertel je merkverhaal

Als je medewerkers eenmaal het verhaal kennen, help ze dan ook met het vertellen ervan. Natuurlijk kunnen ze tegen een klant zeggen: onze missie is dit. Maar zo werkt het niet. De klant moet het voelen. Een stukje storytelling kan daarbij helpen. Geef je missie weer met voorbeelden. Het liefst voorbeelden waar jouw medewerker zelf mee te maken heeft gehad. Schets de huidige situatie van de klant, laat zien hoe andere klanten hier ook mee worstelden en hoe jouw bedrijf ze geholpen heeft en in welk gevoel dit resulteerde. Het wordt dan veel tastbaarder.

3. Straal je merkverhaal uit

Vertellen betekent niet alleen mondeling je verhaal laten zien. Je moet het overal uitstralen. Want ja, de huidige generatie Z en millenials heb je niet zomaar met een mooi verhaal. Je moet er ook echt naar leven. Pas dan geloven ze je en binden ze zich aan jouw merk. Even een voorbeeld. Sportiviteit uitstralen door sporters te sponsoren helpt niet. Generatie Z wil dat je zelf sportiviteit uitstraalt. Doe met je team mee aan een hardloopwedstrijd en bezoek klanten op de fiets.

Tony Chocolonely is ook een bedrijf dat haar verhaal niet alleen vertelt maar ook uitstraalt. Zij vertelt niet alleen dat de boeren een eerlijkere prijs horen te verdienen voor cacao, ze stralen dit ook in alles uit. De wikkel van hun repen schetst dit, maar ook de chocolade die in ongelijke stukken verdeeld is laat de oneerlijkheid in de wereld zien. Het bedrijf heeft een goede marketingstrategie, maar ook de bedrijfsstrategie sluit aan op de missie. Want als Tony zijn cacao uiteindelijk voor een prikkie bij de boeren zou afnemen, zou niemand zijn verhaal geloven.

4. Vernieuw je merkverhaal

Zolang jouw bedrijf bestaat is een verhaal nog niet af. Waarschijnlijk zijn jouw collega’s in deze fase iedere dag bezig met het uitdragen van de missie. Puur op de manier hoe ze hun werk doen en met klanten bezig zijn. Laat ze aan elkaar vertellen hoe zij hun missie uitdragen. En zorg daarbij vooral dat andere inzien hoe die missie in het dagelijkse werk terugkomt. Ook hier zit de kracht weer in herhaling. Maar ook door te laten zien dat anderen ermee bezig zijn, want een goed voorbeeld doet volgen en in dit geval ook begrijpen. Laat het vertellen van verhalen terugkomen in een weekstart of maandelijkse medewerkersbijeenkomst. Vraag een medewerker om een voorbeeld hoe hij/zij de missie heeft uitgedragen afgelopen periode. Zo kunnen medewerkers elkaar inspireren met nieuwe verhalen.

Bouw een sterk merkverhaal

Iedereen werkt aan jouw merk

Het vertellen en uitstralen van je verhaal moet ervoor zorgen dat medewerkers hun gedrag veranderen en echt uitstaken wie het bedrijf is. Zij stralen dit weer af op de buitenwereld, waardoor niet alleen je marketingafdeling werkt aan een sterk merk, maar iedereen binnen het bedrijf. Maar gedrag veranderen doe je niet zomaar. Het is enorm lastig! Nog een aantal tips:

  • Dring de missie niet op. Maak het iets van iedereen. Mensen die ergens bij betrokken worden, zijn in het algemeen een stuk enthousiaster om iets daadwerkelijk te doen. Start bijvoorbeeld een sessie waarbij je met elkaar verzint hoe je de missie kan uitdragen.
  • Kom met concrete voorbeelden: vertel over hoe jijzelf al bezig bent met de missie en hoe je dit uitstraalt naar je klanten. Vertel de succesverhalen. Een goed voorbeeld doet volgen.
  • Stop niet na een keer vertellen. Gedragsverandering ontstaat niet zomaar. Je hebt er tijd voor nodig. Laat het onderwerp daarom telkens terug komen.
    Samenvattend bouw je een sterk merk dus op door verhalen te vertellen. Begin intern, dan wordt het externe een stuk gemakkelijker.

Bouw samen aan je eigen merkverhaal!

Wil je na deze tips zelf aan de slag met jouw verhaal? En kun je daar wel wat hulp bij gebruiken? Bekijk dan snel het Positioneringstraject. Dan heb jij binnen no-time een sterk merkverhaal op papier en weet je hoe je het uit moet rollen binnen jouw organisatie.