Blog
Hoe maak je jouw website klaar voor 2019?
Door MARIËLLE DE MUNNIK
Is jouw website al klaar voor 2019? Zoekmachines als Google komen steeds weer met nieuwe manieren om websites te ranken. Het is daarom belangrijk om jouw website up to date te houden. Wanneer heb jij voor het laatst iets aan je website gedaan? En wat zijn eigenlijk de trends voor 2019 om rekening mee te houden? Met deze tips maak je jouw website klaar voor 2019!
De basis om goed gevonden te worden door zoekmachines
De ervaring van bezoekers op jouw website is belangrijker dan ooit. Google wil webbezoekers antwoord geven op hun vragen en daar hoort ook een stukje gebruiksgemak bij. Een gebruiksvriendelijke website scoort goed in de zoekmachines. Zorg daarom dat jouw website in ieder geval aan de basis van zoekmachineoptimalisatie (SEO) voldoet:
- Snelheid: hoe sneller je website laadt, hoe fijner dit is voor de klant. Het scoort daarom goed bij Google, maar verhoogt ook meteen de kans dat iemand jouw product of dienst koopt. 40% van de bezoekers haakt af als je site niet binnen 3 seconden geladen is en zal je dus ook geen winst bezorgen.
- Relevantie: Google kijkt of jouw informatie het antwoord geeft wat de bezoeker zoekt. Zorg dat je informatie relevant is voor je bezoekers en niet alleen voor Google geschreven is.
- Vernieuwing: publiceer regelmatig nieuwe content. Wanneer je nieuwe content plaatst bekijkt Google opnieuw jouw website en geeft opnieuw een ranking aan jouw website, waardoor je ook weer hoger kunt komen in Google.
Deze drie belangrijke basisregels helpen je al een stuk op weg om beter vindbaar te worden. Maar er is meer om je gebruiksgemak te verbeteren!
Ontwikkel je site in eerste instantie voor mobiel
Dat je niet meer zonder website kan die ook duidelijk op je mobiel weergegeven wordt, weten we ondertussen wel. Maar hoe heb je jouw site ontwikkeld? Zoekmachines worden tegenwoordig meer gebruikt op mobiele telefoons dan op computers. Ontwikkel je website daar dus ook naar. Bekijk in eerste instantie hoe je site werkt op een mobiele telefoon en daarna pas op de computer. Niet meer andersom.
Let dan met name op het gebruiksgemak:
- De grootte van je lettertype: niet te groot, want dan moet men meer scrollen; niet te klein, want dan moeten mensen inzoomen.
- Korte en bondige teksten. Hoe groter de lappen tekst, hoe eerder mensen afhaken.
- Plaats linkjes en buttons niet te dicht bij elkaar. Bezoekers moeten gemakkelijk op de juiste link kunnen klikken.
Houd rekening met de invloed van gesproken zoekopdrachten
Maak jij al gebruik van Google Assistent? Je stelt er gemakkelijk mondeling vragen mee aan je telefoon of de nieuwe slimme speakers en Google zoekt het antwoord voor je op. Hier ligt de toekomst van search. Belangrijk dus om jouw website zo in te richten dat Google ook duidelijk antwoord geeft op vragen die via voicesearch gesteld worden. Je website is waarschijnlijk nog gericht op tekstuele zoektochten op het web. Korte termen als ‘Websitetrends 2019’ deden het daarin goed. Maar met voicesearch worden hele zinnen steeds belangrijker. Je vraagt Siri of Google Assistent niet: ‘Websitetrends 2019’, maar: ‘Wat zijn de websitetrends voor 2019?’. Nog lang niet iedereen gebruikt voicesearch, maar het komt eraan! Wees hierop voorbereid en je kunt je concurrenten een stap voor zijn.
Doen: richt je teksten op hele vragen, niet op korte zoekwoorden.
Niet doen: richt je te veel op text search.
Focus je niet te veel op dezelfde zoekwoorden
Zorg ervoor dat je tekst vooral lekker leest. Te vaak hetzelfde woord noemen in een tekst, of zelfs in één alinea, hoeft niet meer. Google wordt steeds slimmer. Ze leert steeds meer synoniemen kennen en kan dus gemakkelijk woorden herkennen. Kies voor variatie in je woorden, daardoor wordt een tekst veel lekkerder leesbaar. En dat vindt jouw bezoeker ook fijn!
Doen: zorg dat je tekst lekker leesbaar is.
Niet doen: gebruik te veel hetzelfde woord in je tekst.
Schrap dubbele pagina’s
Relevantie voor je bezoekers is al een basis SEO-regel, maar wordt in 2019 nog belangrijker. Sommige websites hebben meerdere pagina’s die inhoudelijk ongeveer hetzelfde antwoord geven aan je websitebezoeker, maar dan met net even andere zoekwoorden. Ze bevatten bijvoorbeeld een pagina over ‘websitetrends 2019’ en een pagina over ‘trends website 2019’. Deze pagina’s zijn vaak alleen gemaakt om hoog te scoren in Google. Relevant voor je bezoekers? Echt niet! En dat straft Google tegenwoordig gewoon af.
Doen: schrap dubbele pagina’s en schrijf je pagina’s zo, dat ze daadwerkelijk antwoord geven op een vraag van je bezoekers.
Niet doen: maak pagina’s aan die alleen voor Google bedoeld zijn.
Kies een duidelijke strategie
Is er voor jouw website nog een hoop werk aan de winkel? Geen paniek! Begin met een duidelijke strategie voordat je jouw website klaarmaakt voor 2019. Bekijk goed waar jouw doelgroep behoefte aan heeft en pas je content hierop aan. En pak het vervolgens stapje voor stapje aan. Begin bij de basis en werk van daaruit verder naar een volgend ontwikkelpunt.
Heb je hulp nodig om je website 2019-ready te maken? Samen met jou kijk ik graag naar je website en maken we een plan van aanpak. Zo ben jij snel klaar voor 2019 en loop je niet achter op je concurrenten. Misschien loop je zelfs wel op hen voor!