Hoe schrijf je goede social media berichten en blogs?

Door MARIËLLE DE MUNNIK

Als ondernemer weet je dat het enorm belangrijk is om te posten op social media en blogs te plaatsen op je website. Soms doe je dat ook wel, maar je vindt het lastig om steeds weer iets nieuws te verzinnen en echt goede berichten te schrijven. Je plaatst vooral berichten over jezelf, zonder dat ze enorm veel likes krijgen.

Hoe zou het zijn wanneer je een duidelijke planning hebt? Eén waarin staat waarover je kunt posten, zonder dat je daar iedere keer over hoeft na te denken. Eén waarmee je ook nog eens het doel bereikt wat jij met social media wil bereiken: meer naamsbekendheid, meer klanten of zelfs het direct verkopen van je diensten of producten.

De meeste bedrijven schrijven social media berichten en blogs, zonder duidelijke contentstrategie. Maar met dit stappenschema bepaal jij je strategie én maak je gemakkelijk een contentkalender. Zo schrijf je straks social media berichten en blogs die mensen écht willen lezen!

Social media berichten schrijven

Stap 1: Bepaal je doel

Zomaar wat posten levert je vaak niet zo veel op. Door doelen te stellen, kun je ergens naar toe werken en posts bedenken die hierop aansluiten. Het is de belangrijkste stap van je contentstrategie. Want zonder doel doe je eigenlijk maar wat. Doelen waar je onder andere aan kunt denken zijn:

  • Bezoekers naar je website trekken;
  • Klantwerving;
  • Imago opbouwen;
  • Klantrelatie opbouwen;
  • Verkoop van je producten/diensten.

Stap 2: Bepaal je doelgroep

Voor wie maak jij precies je content? En wie wil je bereiken met je foto, social media post, video of blog? Door te weten voor wie je schrijft, kun je jouw berichten aanpassen naar wat zij interessant vinden. Houd je doelgroep daarom altijd in gedachten. En bedenk bij alles wat je schrijft: vindt mijn doelgroep dit interessant?

Stap 3: Kies je kanalen

Instagram, Facebook, LinkedIn, Twitter, Snapchat, Pinterest, Whatsapp, YouTube, en allerlei nieuwe media waar je waarschijnlijk nog niet eens van gehoord hebt. Er zijn zoveel platformen die je kunt inzetten om jouw bedrijf te promoten. Maar het kost enorm veel tijd om al die kanalen goed bij te houden. En die tijd heb jij natuurlijk niet als drukke ondernemer. Het leven draait om keuzes maken. Ook hier. Kies daarom die kanalen waar jouw doelgroep zich het meest bevindt.

Social media berichten schrijven

Stap 4: Bekijk je concurrenten

Wat voor berichten plaatsen je concurrenten? En waar scoren zij hoog mee? Kopiëren van die berichten doe je natuurlijk niet. Maar je kunt er wel van leren wat voor type berichten de doelgroep interessant vindt.  Dus kijk eens welke berichten veel likes krijgen bij de concurrent.

Stap 5: Maak een contentkalender

Nu je weet wie je wil bereiken, met welk doel en via welk kanaal, ga je brainstormen wat jouw doelgroep interessante onderwerpen zou vinden. Je kunt aanhaken bij gebeurtenissen als feestdagen en sportevenementen, actualiteiten of bijvoorbeeld interessante onderzoeken over jouw vakgebied delen. Om je posts actueel te houden, raad ik je aan om je kalender per kwartaal te vullen. In je contentkalender noteer je wanneer, voor wie, over welk onderwerp en via welk kanaal je communiceert.

In mijn blog ‘Hoe vind je nieuwe onderwerpen voor je blog’, kun je inspiratie opdoen voor je eigen social media berichten en blogs.

Stap 6: Plan berichten in

Nu je een contentkalender hebt gemaakt, kun je je berichten vooruit gaan schrijven en inplannen. Je hoeft niet per bericht in te loggen op je social mediakanalen. Plan je berichten bijvoorbeeld één keer per maand in, dat scheelt je een hoop tijd. Met gratis tools als Hootsuite of Buffer of het betaalde Coosto is dit gemakkelijk te doen. Zo hoef je niet iedere dag tijd vrij te maken om je content te creëren.

Stap 7: Meten en aanpassen

Bekijk ongeveer een keer per maand hoe je berichten scoren. Met welke berichten bereik je veel mensen? En met welke minder? Je kunt hieruit opmaken welke soort berichten het goed doen bij jouw doelgroep. Neem die les mee en pas je contentkalender hierop aan.

En nu, aan de slag!

Maak een doelgerichte contentstrategie.
Boek nu een een-op-een sessie.

Blijf je het lastig vinden om content te creëren? Dan help ik je graag in een een-op-een sessie. Samen bepalen we wie jouw doelgroep precies is, wat jouw doelen zijn en welke berichten zij interessant vinden. Aan het eind van de sessie stap jij naar buiten met een contentkalender waar je echt iets aan hebt.