Blog
In 8 stappen een uitverkochte training door een overtuigende webpagina
Door MARIËLLE DE MUNNIK
Je bent coach, geeft trainingen en die vermeld je op je website. Mondjesmaat melden zich mensen aan. Niet helemaal wat je gehoopt had. Je wil meer! Je wil tientallen aanmeldingen voor je training.
Je bent niet de enige coach die het lastig vindt om klanten te trekken. Een goed ingerichte webpagina helpt je om klanten aan te trekken die zich daadwerkelijk inschrijven. In 8 stappen leg ik je uit hoe je een duidelijke website-pagina opbouwt voor je training. Zodat jij straks moet zeggen ‘nee, sorry, de training is vol’.
1. Een sterke inleiding
De inleiding van je pagina moet direct mensen raken. Ze moeten denken ‘hé, deze trainer snapt echt waar ik tegenaan loop’. En een goede inleiding triggert om verder te lezen.
Zo’n sterke inleiding schrijf je door zo’n drie problemen te benoemen waar mensen tegenaan lopen. Hiervoor moet je je potentiële klant dus goed kennen. Waar loopt hij tegenaan? Wat lukt hem niet? En welke pijn voelt hij? Vervolgens laat je jouw websitebezoekers zien dat er hoop is en dat zij niet de enige zijn die tegen deze problemen aanlopen. Haak heel kort in op de inhoud van je training en het resultaat na de training. Dit laatste hoeft maar in 1 à 2 zinnen.
2. Een snel overzicht van jouw training
Niet iedere websitebezoeker heeft veel informatie nodig om overtuigd te raken van jouw training. Dit type sitebezoekers wil de belangrijkste info snel kunnen scannen, zonder te scrollen. Het is daarom belangrijk om bovenaan op je pagina (meestal rechts van je inleiding) een blok te plaatsen waarin je kort het volgende weergeeft:
- Wanneer vindt de training plaats
- Wat kost je opleiding (incl. of excl. btw niet vergeten)
- Locatie
- Eventueel hoeveel deelnemers er kunnen meedoen
- En andere USP’s van je training (denk aan gratis give a ways, werkboeken, etc.)
- En zeker een button om je aan te melden!
3. Het resultaat van jouw training
Als je webbezoeker zich in de inleiding begrepen voelt, wil je hem daarna overtuigen. Dat doe je door het ultieme resultaat te schetsen. Wat kan de lezer nadat hij jouw training heeft gevolgd? Wat heeft hij bereikt? Ga uit van het ultieme resultaat. Hetgeen wat het hoogst haalbaar is als iemand jouw training volgt. Hoewel niet iedereen op dat punt zal belanden, overtuig je mensen hiermee. En volgt dit resultaat niet direct na de training, dan kan jouw cursist daar later nog naartoe groeien.
4. Het programma
Waar je met stap 2 de mensen overtuigt die van feiten houden en snel beslissen, overtuig je hier de mensen die meer informatie nodig hebben, voordat ze tot een aankoop overgaan. Dit type websitebezoeker wil precies weten wat hij krijgt, voordat hij een beslissing neemt.
Beschrijf dus wat je programma inhoudt. Dieper dan dat je al in je inleiding deed. Welke onderwerpen komen aan bod? Bestaat je training uit meerdere dagen? Splits het dan op in die dagen. Duurt je training maar een dag(deel), splits dit deel van je tekst dan op in hoofdstukken of onderwerpen.
5. Voor wie is jouw workshop bedoeld?
Als het goed is zijn de meeste mensen nu overtuigd van je training. Om dat gevoel te bevestigen, doe je er nog een klein schepje bovenop. Je laat in deze alinea zien dat de training bedoeld is voor mensen zoals zij. Je beschrijft namelijk voor wie de training bedoeld is. Noem hier wat bredere functies, zodat mensen zich erin kunnen plaatsen.
Een voorbeeld: je training is niet bedoeld voor HR-medewerkers, maar voor HR-professionals. HR medewerker is namelijk een functietitel. Als ik HR-leidinggevende ben, ga ik al twijfelen of deze training past bij mijn niveau. Bij professional voelt zowel de medewerker als adviseur zich aangesproken.
6. De trainer
Vertel hier wie jij zelf bent, welke expertise en ervaring je hebt. Houd het kort en plaats er zeker een foto bij deze alinea, zodat mensen er een gezicht bij zien. Dat werkt altijd goed.
7. Reviews
In stap 2 en 4 heb je de type website bezoekers overtuigd die van feiten houden. Maar er zijn ook types die meer op basis van emotie beslissen. Reviews doen het goed om deze mensen te overtuigen. Vraag ze dus op bij oud-deelnemers. Vraag hen kort te beschrijven:
- wat hun situatie voor de training was (waar ze toen tegenaan liepen)
- wat hun twijfel was in eerste instantie om de training te boeken (wat hield ze tegen: de kosten, de tijdsinvestering, etc.)
- en het resultaat na het volgen van jouw training.
Door ook een foto bij je reviews te plaatsen, komt je review nog geloofwaardiger over.
8. Contactbutton
Sommige mensen blijven het lastig vinden om aan de hand van informatie op een website een beslissing te nemen. Hen overtuig je vaak door persoonlijk contact, waarin je bevestigd dat je hen echt kan helpen. Dat persoonlijk contact kan telefonisch, maar uiteraard ook via de mail.
Zet onderaan je pagina daarom altijd nog een button, waarmee je de mogelijkheid om contact op te nemen duidelijk maakt.
Pas je al deze stappen toe, dan staat niks jou meer in de weg om genoeg cursisten voor jouw workshop of training te krijgen. Maar daarvoor moeten jouw potentiële klanten natuurlijk wel eerst jouw website hebben gevonden. Jezelf neerzetten als expert op LinkedIn helpt daarbij.
1-op-1 LinkedIn training
Bouwen aan een sterk merk
- Hoe zien mensen jou als expert op LinkedIn?
- Hoe ziet een sterk profiel eruit?
- Spreek je de juiste doelgroep aan?
- Hoe zorgt LinkedIn voor meer bezoekers op je website?
Als ondernemer wil je jezelf krachtig laten zien. Je wil een sterk merk bouwen. Zodat klanten vanzelf naar jou toe komen. Na het volgen van deze training heb jij de handvatten om te bouwen aan jouw zichtbaarheid op LinkedIn. En via LinkedIn wijs je mensen natuurlijk door naar de trainingspagina op jouw website.