In 3 stappen naar een overtuigende pitch met storytelling

Door MARIËLLE DE MUNNIK

Laatst stond ik in Purmerend op een netwerkevent en kwam in gesprek met Natasha. Ik vroeg haar wat ze deed. Met heel wat gestotter, het zoeken naar woorden en veel uhh’s kwam haar verhaal eruit. Hoewel ze het wel wist voor zichzelf, had ze geen kort en helder verhaal om het aan mij en anderen te vertellen. Gezien de drukte om ons heen was ik al snel afgeleid. Het verhaal van Natasha is niet erg blijven hangen bij mij.

Niet helemaal wat jij wil natuurlijk, als je jouw pitch doet. Wil je dat jouw verhaal of pitch wel blijft hangen bij mensen, dan kan de techniek van storytelling je enorm helpen. Storytelling is een vorm van contentmarketing. Je gebruikt een verhaal om iets te vertellen over je product of dienst.

Een overtuigende pitch via storytelling

Waarom storytelling helpt bij het overtuigen

Onze hersenen houden van verhalen. Vertel een verhaal en ons brein gaat ‘aan’. Er ontstaat veel meer hersenactiviteit doordat een verhaal herinneringen oproept en zorgt voor herkenning. Hierdoor heb je direct de aandacht van degene die naar jou luistert. Wel zo lekker! En jouw pitch blijft ook nog eens langer hangen bij degene tegenover je.

Hersenactiviteit bij het verwerken van informatie (links) en verhalen (rechts).

Maar hoe stop je storytelling precies in je pitch?

Je staat in de lift en heb maar kort de tijd om iemand te overtuigen van jouw verhaal, voordat de deuren opengaan. Dan ga je toch niet je tijd verspillen om verhaaltjes te vertellen? Nee, inderdaad. Je hoeft niet een heel verhaal te vertellen, maar je kunt wel de technieken van storytelling gebruiken in je pitch om iemands aandacht snel te pakken.

Met deze drie technieken krijg je een sterke pitch:

  1.  Zorg voor structuur
  2.  Beeldend vertellen
  3.  Maak je verhaal persoonlijk

1. Structuur

Als mensen denken we in structuren. Zodra je structuur in je pitch aanbrengt, neem je mensen gemakkelijker mee in jouw verhaal; je trekt hun aandacht en zorgt ervoor dat je deze ook vasthoudt tijdens jouw pitch. Bouw je verhaal daarom als volgt op:

Begin met een intro: waar kwam je het probleem tegen, waar was je bijvoorbeeld.

  1. Schetsen het probleem. Wat zijn de nadelen van de huidige situatie (waar jij de oplossing voor hebt). Waarom doe jij wat je doet en ben je met jouw product of dienst bezig? Op welk moment dacht je: dit kan anders en begon jij jouw bedrijf?
  2. Vertel daarna je oplossing. Wat is jouw idee om het probleem dat je zojuist hebt geschetst op te lossen? Wat doet jouw product of dienst hierin?
  3. Vertel wat er mis ging bij het vinden van jouw oplossing. Je schept een band door je emotioneel op te stellen. Bij iedereen gaat wel eens iets mis, dus dit maakt jou menselijk.
  4. Sluit af met de eindbestemming. Vertel welke positief effect jouw oplossing op mensen heeft. Laat je luisteraars zien waarom ze jouw product of dienst moeten afnemen
Story mountain

2. Beeldende taal

Door het gebruik van beeldende taal kunnen mensen jouw verhaal gemakkelijker begrijpen, onthouden en zich inleven. Je moet mensen laten zien wat jij letterlijk ziet als je met je product bezig bent. Gebruik bijvoorbeeld metaforen om dingen duidelijk te maken. “We hebben stapels zo hoog als de Mount Everest” zegt veel meer dan “We hebben stapels van 8.848 meter hoog.” Iedereen kan zich namelijk wat indenken bij de Mount Everest, maar het inschatten van het aantal meters is minder gemakkelijk voor mensen. Wees daarnaast concreet en duidelijk. Blijf weg van jargon en gebruikt eenvoudige taal die iedereen begrijpt.  

Gebruik namen, data en plaatsen om je verhaal nog meer beeldend te maken, zodat de luisteraar zich er echt mee kan identificeren. En laat je verhaal over echte mensen gaan. Daar heb je zelf al veel meer gevoel bij, zodat jij dit gevoel ook gemakkelijk op een ander kan overbrengen. In de intro is Natasha hier een voorbeeld van. Ik heb haar echt ontmoet en beeldde mij de ontmoeting in bij het schrijven van de tekst. Zo heb ik veel meer details kunnen weergeven dan wanneer ik een persoon en situatie verzin. En juist die details zorgen ervoor dat mijn luisteraars de situatie ook voor zich zien en ze in het verhaal gezogen worden.

Met storytelling een overtuigende pitch

3. Persoonlijk

Door je verhaal persoonlijk te maken zorg je ervoor dat mensen zich kunnen inleven in jouw verhaal. Ze herkennen situaties, waardoor ze het verhaal op zichzelf kunnen reflecteren. Je kunt jouw pitch op twee manieren persoonlijk maken.

  1. Voeg een persoonlijke mening toe.

Vertel welk gevoel jij had bij het probleem of de oplossing en vertel wat jij vindt van het probleem.

  • Vertel over welk gevoel het probleem of jouw oplossing je gaf. 
  • Vertel wat vind je van een situatie vindt?
  1. Voeg een persoonlijke ervaring toe.
  • Vertel over gebeurtenissen die iets in gang zetten.
  • Vertel over iets wat je gezien hebt, gehoord of gelezen hebt wat indruk maakte.


Start jouw verhaal nu

Gebruik jij deze technieken van storytelling in jouw pitch of presentatie? Dan heb je geheid de aandacht van je publiek. Pak dus gauw een leeg vel papier en schrijf jouw verhaal op. Als je straks in de lift staat of op een netwerkevent iemand snel moet vertellen wat jij doet, dan heb je in ieder geval de aandacht! En dan denkt de ander straks: zo, dat bedrijf is met iets gaafs bezig! En uiteraard kun je deze techniek ook toepassen voor overtuigende posts op LinkedIn, of teksten op je website die direct de aandacht trekken.

Hulp nodig bij jouw pitch?

Vind je het lastig om jouw verhaal op papier te zetten? Dan help ik je graag met het bouwen van een sterk merkverhaal dat je kunt inzetten voor je website, social media en tijdens het netwerken.